رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اهرم مالی شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

10.22034/iaar.2021.245083.1185

چکیده

هدف: مسئولیت‌پذیری اجتماعی به مباحث اخلاقی درباره رفتار و تصمیم‌گیری شرکت درباره موضوعاتی مانند مدیریت منابع انسانی، حمایت محیطی، سلامت کاری، روابط اجتماعی و روابط با عرضه‌کنندگان و مشتریان می‌پردازد. یکی از وظایف شرکت‌ها در حیطه مسئولیت اجتماعی کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه جامعه است و از طرفی گزارشگری مالی نیز با هدف ارائه اطلاعات صحیح برای تصمیم‌گیری درست مالی و در نتیجه رشد اقتصادی انجام می‌شود. بنابراین، انتظار می‌رود با اجرای سازوکار مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تصمیمات مالی شرکت‌ها نیز تحت تأثیر قرار گیرد. از این‌رو، در این پژوهش به بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اهرم مالی در شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.



روش: در راستای بررسی این موضوع، فرضیه‌های پژوهش برای 97 شرکت طی دوره 7 ساله از سال 1391 لغایت 1397 و با استفاده از الگوهای رگرسیونی چند متغیره مورد آزمون قرار گرفت. بدین منظور از اهرم مبتنی بر ارزش دفتری و اهرم مبتنی بر ارزش بازار به‌عنوان نماینده اهرم مالی استفاده شده است.



یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اهرم مالی (اهرم دفتری و اهرم بازار) شرکت‌ها رابطه منفی و معناداری وجود دارد.



نتیجه‌گیری: مسئولیت‌پذیری اجتماعی از عوامل تأثیرگذار بر ساختار سرمایه شرکت‌هاست. به بیان دیگر، شرکت‌هایی که مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالاتری دارند نسبت‌های اهرمی پایین‌تری اتخاذ می‌کنند.

کلیدواژه‌ها