بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی در شعبه های بانک دی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو انجمن حسابداری

10.22034/iaar.2024.435212.1707

چکیده

امروزه تغییرات و دگرگونی های سریع عوامل محیطی بر میزان پیچیدگی و ابهام افزوده است و مدیریت سازمان ها را با چالش های جدی مواجه کرده است. در بازار کسب‌وکار امروزی، محیط سازمان‌ها دستخوش تغییرات شگرفی شده است و همه جنبه‌های سازمان‌ها از محیط داخلی گرفته تا محیط بیرونی و همچنین از عوامل انسانی تا غیرانسانی به سرعت در حال تغییر هستند.

در این زمینه، وقوع رویدادهایی مانند گسترش رقابت، پیشرفت فناوری اطلاعات و ... رخ می دهد. یادگیری سازمانی یکی از روش های مفید و موثر در زمینه بهبود عملکرد سازمان ها می باشد. یکی از راه های کسب مزیت رقابتی پایدار، یادگیری سازمانی است.

تحریک درهم و افزایش نیروها و عوامل تعیین کننده در بازار، حضور رقبای قدرتمند متعدد، بیش از حد تغییر بی وقفه و مستمر ذائقه مشتریان و بالا رفتن سطح انتظارات آنها بانکهای تجاری هستند با خطرات و چالشها عمیق مواجه هستند. در این مقاله ادبیات نظری و پیشینه تحقیق، فرضیه ها و روش تحقیق و تحلیل یافته ها تبیین و در نهایت نتایج و یافته های تحقیق بیان شده است.در بین مدل‌های فوق، مدل ویک و لئون مبنای بسیاری از تحقیقات است و یکی از رایج‌ترین مدل‌های یادگیری سازمانی است که بارها مورد آزمایش قرار گرفته و صحت آن تأیید شده است. مهمترین ویژگی این الگو این است که هم وضعیت موجود و هم ویژگی مطلوب سازمانهای یادگیرنده سنجیده می شود. این مدل دارای 5 مؤلفه رهبری مبتنی بر چشم انداز، برنامه ریزی، ارزشیابی، کسب و انتشار اطلاعات، خلاقیت و عملگرایی اجرایی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات