ماتریسِ پسایندهای ارزش‌ِ ناشی از خردمندیِ دانشِ مالی مدیرانِ شرکت‌های بازار سرمایه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی- مالی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان ، ایران

2 استادیار، گروه حسابداری ، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران

3 استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران

4 استاد، گروه مدیریت مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/iaar.2022.302787.1435

چکیده

هدف: هدف این پژوهش ارزیابیِ ماتریسِ پسایندهای ارزش‌ِ ناشی از خردمندیِ دانشِ مالی مدیرانِ شرکت‌های بازار سرمایه می‌باشد.

روش: این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر نتیجه در دسته پژوهش‌های توسعه ای و از نظر نوع داده جزء پژوهش‌های آمیخته است. در بخش کیفی، این پژوهش با استفاده از رویکردِ گلیزر (۱۹۹۲) در تحلیل نظری داده بنیاد، اقدام به ارائه مدلی با ابعادِ پسایندیِ ارزش‌های ناشی از خردمندیِ دانشِ مالی مدیران از طریق مصاحبه با ۱۵ نفر از خبرگان پژوهش نمود. سپس در بخش کمی با مشارکتِ ۱۸ نفر از مدیران سطوح مختلفِ ۵۰ شرکت برتر بازار سرمایه، ابتدا از طریقِ تحلیلِ آنتروپی شنون اقدام به تعیین تاثیرگذارترین مولفه‌ی اصلی شناسایی شده در بخش کیفی شد. سپس از طریق تحلیل ماتریس متقابل میک‌مک تلاش شد تا تاثیرگذارترین مضمونِ مولفه‌ی اصلی انتخاب‌شده در مرحله تحلیل آنتروپی شنون مشخص شوند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد، پسایندِ ارزش‌های بازار‌محور به عنوان اثربخش ترین مولفه‌ی خردمندیِ دانشِ مالی مدیرانِ شرکت‌های بازار سرمایه انتخاب شد. همچنین مشخص گردید، کسب سهم بیشتر در بازار به دلیل تقویت اعتماد اجتماعی به عنوان مهمترین مضمونِ پسایندِ ارزش‌های بازار‌محور اثربخش‌ترین مضمونِ خردمندیِ دانشِ مالی مدیرانِ شرکت‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش گویایی این واقعیت است که مدیران دارایِ خردمندی دانش تخصصی در حوزه مالی، بهتر قادر به ارزیابی وضعیت بازار و سناریوهای احتمالی تغییر بازار هستند و تلاش می‌نمایند تا با رصد نمودن این تغییرات براساس شناخت مالی خود، بهترین و اثربخش‌ترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات